A hangmagasság változásakor egyenletes távolságnak az oktávot érzékeljük
(az előzőleg hallott hang frekvenciájának 2-szerese).
Ha végighallgatunk egy oktávnyi hangváltozást (vagyis a frekvencia a kezdőhangról
annak kétszeresére nő), egyéni érzékenységtől függően érzékeljük, hogy ez
már egy másik hang-e. Az átlagos fül számára a kétszeres rezgésű hang (ez az
oktáv) a 12-dik a sorban, amit meg tud különböztetni. (Az abszolút hallású emberek
akár fele akkora rezgésváltozást is érzékelhetnek). Ezért zeneileg az oktávot
12 részre osztották, és a hangokat félhangnak nevezik.
Az elnevezés nem túl szerencsés, mert fizikailag/matematikailag ezek a hangmagasság-kjülönbségek nem egyeznek meg egymással. Ezért zeneleméletileg van egy "komma" fogalom, mely ezt a parányi, csak kevesek által hallható különbséget jelenti. Vagyis: két egymást követő egész hang közötti félhang nem ugyanaz, ha az alsót fél hanggal megemeljük, mint ha a felső fél hanggal leeresztenénk, vagyis pl. a Cisz nem ugyanaz a frekvencia, mint a Desz: a különbség a tulajdonképpen érzékelhetetlen, de elméletileg létező komma.
A gyakorlatban ennek jelentősége nincs: például a zongorán a C és a D között egy fekete billentyű van, ami Cisz is meg Desz is.
Ezeket félhangokat a zenében nem egyforma gyakorisággal használjuk, a leggyakrabban használtak neve egészhang, helyesebben törzshang. Nyolcat különböztetünk meg egy oktávon belül.
Ezeknek a törzshangoknak az azonosítására az abc első betűit használjuk: A, B, C, D, E , F és G. A mélyebb és magasabb oktávokban is ezek ismétlődnek.
De:
A törzshangok között vannak a módosított hangok (félhang). A megemelt hang neve a törzshang neve + isz és jele a hang utáni #, a leszállítottak neve a törzshang neve + esz, jele pedig a hang utáni b. A H és C, továbbá az E és F hangok között nincs félhang. (Kivétel magyarul a H-hang környéki kavarodás: nálunk az A# és a Hb neve a B.)
A hallható hangok több oktávot ölelnek fel. Hogy beazonosíthatóak legyenek, az oktávokat elnevezték. A legmélyebbtől felfelé haladva:
szubkontra (C,,) - kontra (C,) - nagy (C) - kis (c) - egyvonalas (C') - kétvonalas (C'') - háromvonalas (C''') - négyvonalas (C'''') és ötvonalas (C''''').
A normál A az egyvonalas C oktávjában van.
Egy dalban/zeneműben előforduló hangok adják annak hangkészletet. Ezt külön részletezem itt.